Dump- ja By pass venttiilit - Moottori / Viritys

Tuote on lisätty ostoskoriin!

Product image

Jatka ostoksia
Siirry kassalle

Kaikki tuotekehitys tapahtuu tiloissamme, joka sijaitsee Nykvarnassa Tukholmassa


/ Moottori / Viritys / Dump- ja By-pass venttiilit / Ahtopaineensäätimet

Dump-/By-pass venttiilit

Kun kaasuläppä suljetaan, ahtoilma päästetään joko dump ventiilillä ulkoilmaan tai By-pass venttiilillä turbon imupuolelle. Turboahdin pyörii ja luo jatkuvasti painetta kaasupoljinta painettaessa. Jos ahtoilma ei pääse mihinkään ja kun se kohtaa suljetun kaasuläpän se "pakottaa" turboahtimen lopettamaan pyörimisen mikä voi aiheuttaa vaurioita. Kun dump venttiili on asennettu se tunnistaa alipaineen sisääntuloputkessa ja avaa venttiilin. Tämä mahdollistaa ilman siirtymisen turboahtimesta ulos dump venttiilin kautta ilman että se kohtaa kaasuläppää ja jarruttaa turboahdinta.

Ilmamassamittareilla varustetuissa moottoreissa täytyy käyttää kierrättävää/By-pass venttiiliä jotta ulospäästetty ilma kiertää takaisin turbon imupuolelle.

Autoissa joissa on MAP-sensori (Manifold Air Pressure) kaikentyyppiset dump venttiilit toimivat hyvin.

Dump venttiilin etu on turboahtimen käyttöiän piteneminen sekä turboahtimen spool-up-ajan väheneminen vaihteen vaihtamisen jälkeen tai kun kaasumäärää on lyhytaikaisesti vähennetty.